Thursday, November 1, 2012

Kisah Budak Praktikal


Assalamualaikum pembuka kata

Seminggu sudah gelaran aku sebagai budak praktikal berakhir, coretan aku buat kali ini berkaitan diri aku sebagai Budak Praktikal di PPK Muar Selatan.seperti yang semua tahu budak UUM kena buat latihan praktikum selama 4 bulan bersamaan 16 minggu.Alhamdulillah aku dapat tempat praktikal yang dekat dengan tempat tinggal aku so senang untuk berulang-alik.selalunya masa tengahari aku memang balik rumah makan tengahari tapi kalau dekat office ada makan-makan aku kadang-kadang tak balik sebab dah kenyang..hehehee.
tempat praktikal aku

Macam-macam perkara yang aku pelajari selama 4 bulan ni. 2 bulan pertama aku banyak handle tentang jualan ayam,daripada membuat tempahan ayam kepada merekod semua data-data mengenai penjualan ayam dan juga kopi serta menfailkan segala resit penerimaan tempahan ayam.ni benda yang aku kena buat n rekod

Buku rekod stok Ayam dan Tempahanya

fail resit n harga ayam

2 bulan seterusnya aku banyak duduk dibahagian kewangan sebab lepas raya kurang buat tempahan ayam dan disebabkan seorang budak praktikal sudah tamat latihannya,so aku terpaksa ganti tempat beliau pulak dan sebab kekurangan staff di bahagian tersebut kerana pegawai yang bertugas di bahagian tersebut mengalami kemalangan dan terpaksa bercuti panjang.bahagian ni lebih kepada memasukan data sahaja n 100% menggunakan komputer n ada juga pengiraan apa pun seronok buat keja dekat bahgian ni tak tension n boleh buat kerja sambil on9..hehehe


Disinilah tempat aku kena key in semua data-data

Ok itu sahaja kisah aku sebagai Budak Praktikal di PPK Muar Selatan.aku sangat seronok dapat menimba ilmu di sini dengan staff-staff yang baik hati n sporting.sangat berterima kasih kepada mereka yang memberi tunjuk ajar selama aku di sini.hari ini hari terakhir aku bergelar Budak Praktikal di sini, Alhamdulillah kini aku dapat sambung kontrak di sini..sekian coretan ku kali ini...


No comments: